href="http://linux-web.ir" title="خرید هاست لینوکس" target="_blank">خرید هاست لینوکس!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> تابستان 94 - علی بامری
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پندار غلط

بسم رب المهدی( عج )

 

پندار غلط

 

سوره مبارکه قیامه

آیه شریفه 3

أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ

 

معنای آیه:

آیا انسان گمان می کند خداوند نمی تواند پس از مرگ و پوسیدن استخوان ها او را زنده کند؟

 

پیام آیه:

هر سال در زمستان می بینیم که گیاهان همچون چوب های بی جان می شوند و بار دیگر در بهار زنده می شوند آیا این نمونه ای از مرگ و زندگی دوباره ی ما نیست؟



      

دو ثمره همنشینی باقران

بسم رب المهدی ( عج )

 

دو ثمره همنشینی باقران

 

قال علی علیه السلام :

ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَهٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَهٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی .

هیچ کس با این قرآن همنشین نشد ، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی ازکوردلی .

 

نهج البلاغه خطبه 176



      

قناعت

بسم رب المهدی( عج )

قناعت

 

 

قال علی بن الحسین علیهما السلام:

مَنْ قَنِعَ بِمَا أَقْسَمَ اللَّهُ لَهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَى النَّاس‏

 

هر کس قناعت کند به آنچه خدا به او داده است از بى ‏نیازترین مردم مى‏ باشد.

منبع: بحار الأنوار جلد ‏66صفحه 402باب 38

 

روزی (شبلی) به مسجد رفت تا نماز بخواند ، در آن مسجد کودکان مشغول کتابت بودند . وقت نان خوردن آنها بود و با هم نان میخوردند.

دو کودک ، نزدیک شبلی نشسته بودند ، یکی فرزند ثروتمندی بود و دیگری فرزند فقیری .

پسر ثروتمند مقداری حلوا داشت و پسر فقیر ، مقداری نان خشک ، پسر ثروتمند حلوا می خورد و پسر فقیر از او حلوا می خواست.

پسر ثروتمند به پسر فقیر گفت: اگر حلوا می خواهی باید سگ من باشی . و او قبول کرد .!

پسر ثروتمند گفت : پس صدای سگ درآور! آن بیچاره ، صدای سگ در آورد و او مقداری حلوا پیش پسر فقیر انداخت. و این کار چند بار تکرار شد ...

شبلی به آنها نگاه میکرد و می گریست ! مریدان از او پرسیدند : برای چه گریانی؟

گفت: نگاه کنید که طمع چه بر سر مردم می آورد ، اگر آن پسر فقیر به همان نان خشک قناعت می کرد و به حلوای آن پسر طمع نمی ورزید ، هرگز سگ فردی همانند خود نمی شد.



      

چهاراصل زندگی

بسم رب المهدی( عج )

 

از امام صادق(ع) پرسیدند برنامه زندگی خود را بر چه بنا کردید؟ 

فرمودند بر چهار اصل:

1. دانستم که کار مرا دیگری انجام نمی‌دهد، پس تلاش کردم؛

2. و دانستم که خدا مرا می‌بیند، پس حیا کردم؛

3. و دانستم رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس آرام شدم؛

4. و دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.

بحار الانوار، ج 75، ص 228؛ مستدرک الوسائل، ج 12، ص 172.

.



      

مثل زغال های خاموش

بسم رب المهدی( عج )

 

 مثل زغال خاموش!

 

زغال‌های خاموش را کنار زغال‌های روشن می‌گذارند تا روشن شوند، چون همنشینی اثر دارد.

ما هم مثل همان زغال‌های خاموشیم؛ پس اگر کنار کسانی بنشینیم که روشن‌اند، نورانیتی دارند و گرما و حرارتی دارند، ما هم به طفیل آن‌ها روشنی می‌گیریم و گرما و حرارتی پیدا می‌کنیم، وگرنه در قیامت حسرت می‌خوریم.

یکی از حرف‌های جانسوز اهل جهنم همین است:

ای کاش با فلانی رفیق نبودم و با او نمی‌نشستم. او تاریک بود و مرا هم مثل خود تاریک کرد.

یعنی ای کاش رفیقی سر راهم سبز می‌شد که خود سبز بود، روشن بود، صفا و نوری داشت تا من هم از پرتو او طرفی می‌بستم.

 

 

 



      

شش چیزازخداوشش چیزازبنده

بسم رب المهدی( عج )

 

شش چیز از خدا ، شش چیز از بنده

 

آیت الله مجتهدی( ره )فرمودند:

 

خداوند

در حدیث قدسی می فرماید: « ای بندگان من، شش چیز از من است و شش چیز از شماست.» 

 

 

1بلا و گرفتاری از من است و صبر از شماست. 

 

وقتی دچار بلا و گرفتاری می شوید، مصیبت می بینید، داغ اولاد می بینید، مالت آتش می گیرد، اینها از من است. من صلاح دانسته ام این اتفاقات رخ بدهد، اما صبر از شماست. از من بلا از شما صبر. پس چاره ای نیست، وقتی بلا نازل می شود، باید صبر کنیم. 

 

در قرآن هم آمده است: قطعا همه ی شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها آزمایش می کنیم؛ و بشارت ده به استقامت کنندگان. 

 

 

2مغفرت و بخشایش از من است و توبه از شماست. 

 

3رزق و روزی از من است و شکرگذاری از شما. 

 

4بهشت از من است و طاعت و بندگی از شما. 

بهشت را که مفتی به کسی نمی دن، باید اطاعت و عبادت خدا کنی تا به بهشت بروی.

 

5قضا و قدر از من است، ولی رضایت و راضی بودن به قضا و قدر الهی از شماست.

 

6اجابت از من است و دعا از شماست.   

 

منبع: در محضر مجتهدی، جلد دوم ، صفحه 59 الی 60

 

 

برای تعجیل در فرج و سلامتی آقا و شادی ارواح طیبه شهدا صلوات

 



      

سزای ناسپاسی

بسم رب المهدی( عج )

 

 

هلْ جَزاءُ اَلْإِحْسانِ إِلاَّ اَلْإِحْسانُ؟

 

 

مگر پاداش احسان جز احسان است؟ 

 

سوره رحمن آیه 60

 

 

الإمام الصادق«علیه السلام»:

 

لعَنَ‏ اللَّهُ‏ قَاطِعِی‏ سَبِیلِ الْمَعْرُوفِ

 قِیلَ وَ مَا قَاطِعِی سَبِیلِ الْمَعْرُوفِ ؟

قَالَ : الرَّجُلُ یُصْنَعُ إِلَیْهِ الْمَعْرُوفُ فَیَکْفُرُهُ فَیَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ یَصْنَعَ ذَلِکَ إِلَى غَیْرِه‏»

 

«خداوند کسانی را که راه نیکی کردن را می بندند لعنت کند 

عرض شد: اینان کیانند؟ فرمود: کسانی که به آنها نیکی می شود ولی در برابر آن ناسپاسی می کنند و در نتیجه کسانی که به آنها نیکی کرده اند از نیکی کردن به دیگران خودداری می کنند.»

 

وسائل الشیعه،ج11،ص539

 



      

راحتی مومن

بسم رب الشهداوالصدیقین

 

 

 

 

راحتی مومن

 

رسول خدا(ص):

آدمی زاده دو چیز را ناخوش دارد یکى مرگ با اینکه راحتى مؤمن از گرفتاریها در مرگ است و آن دیگر کم ثروتى است با اینکه ثروت کم حسابش نیز کمتر است. الخصال الممدوحه و المذمومه/باب الثانی/ح115

هر چه میزان دارایی کمتر باشد، محاسبه آن آسانتر است و زودتر از پل صراط عبور می کند.