href="http://linux-web.ir" title="خرید هاست لینوکس" target="_blank">خرید هاست لینوکس!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> حسن ظن به خدا - علی بامری
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسن ظن به خدا

به نام خدا

حسن ظن به خدا

امیدوار و خوش گمان به خداوند، پس از لغزیدن و اشتباه امید عفو و بخشش داردو با این امید از خواب برمى‏خیزد. جمله‏اى که در دعاى نورانى کمیل آمده:

«ما هکذا الظن بک و لا المعروف من فضلک‏»

در دنیا هم جا دارد و اختصاصى‏به آخرت ندارد. حسن ظن به خدا این است که انسان، با «کریم‏»، «ستار» و «غفار» روبروست. در این صورت، سعى مى‏کند که به جنگ کریم نرود و اگر اشتباهى مرتکب شد، از جامه کرامت کریم، مددى بگیرد و خود را با آن‏بپوشاند و به این ترتیب، این حسن ظن، مایه نجات انسان است. در قیامت اگرکسى را که در دنیا پرده دین را ندرید و با اعتراف به حرمت گناه، گناه کرد و گفت:

«ربنا غلبت علینا شقوتنا» (84)

بخواهند به دوزخ ببرند، عرض مى‏کند:

«ما هکذا الظن بک‏»:

خدایا، گمانم این نبود که مشمول گذشت‏شما نشوم، ندامى‏رسد: پس گمانت چه بود؟ عرض مى‏کند: گمان من این بود که من با ستار، کریم، غفار، حنان و منان روبرویم; نه با قهار. آنگاه دستور مى‏رسد که او را عفو کنید.

ولى اگر در دنیا این عقیده حاصل نباشد، در آخرت این مطلب هرگز به زبان کسى جارى نخواهد شد. انسان باید در دنیا به این معنا معتقد و سیرت و سنت او با این اعتقاد، آمیخته باشد تا در آخرت بتواند چنین سخنى را بگوید. چون هیچ کس در آن روز، بدون اذن خدا حرف نمى‏زند و حرف آن روز هم جز حق و صدق، چیزى دیگر نخواهد بود.

بنابراین، اگر کسى با خدا سخنى گفت و عرض کرد:

«ما هکذا الظن بک و لا المعروف من فضلک‏».

معلوم مى‏شود عمرى را در دنیا با همین سنت‏حسنه گذرانده که در آن روز به او اجازه چنین درخواستى را مى‏دهند. البته این طور نیست که خدا همگان را ببخشد; بلکه:

«یغفر لمن یشاء» (85) :

هر کسى را خودش مصلحت‏بداند مى‏بخشد و چون حکیم على‏الاطلاق است، خواست او بر اساس حکمت است، و از آسیب مشیت جزافى و اراده گزافى مصون است.






مطلب بعدی : جوانی وقران