href="http://linux-web.ir" title="خرید هاست لینوکس" target="_blank">خرید هاست لینوکس!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> هدف از رجعت چیست؟ - علی بامری
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هدف از رجعت چیست؟

بسم رب المهدی(عج)

هدف از رجعت چیست؟

می‏گویند: مشیت حکیمانه خدا بر کاری تعلق می‏گیرد که دارای هدف و غرضی باشد و فعل او از لغو پیراسته است. اکنون این سؤال مطرح است که هدف از رجعت گروهی اندک از مؤمنان و کافران چیست؟

در پاسخ می‏گوییم:

الف) رجعت به منظور مشاهده عزّت اسلام و ذلّت کفر است. بدین معنی که بازگشت به دنیا در زمانی به وقوع می‏پیوندد که دین خدا بر سراسر جهان حاکم شده، زمین و آنچه در آن است در اختیار مؤمنان و خداجویان قرار گرفته و کفّار و ستم‏پیشگان خوار و ذلیل گشته‏اند. بدیهی است که مشاهده این مقطع حسّاس از زمان آرزوی هر انسان دینداری است و او را شادمان و خرسند می‏کند، همچنان که تبهکاران و کافران را به رنج و خشم می‏افکند و آنان را افسرده می‏سازد. از این رو خدای مهربان گروهی از انسان‏های باایمان و شماری از کافران را - که آنان در اوج ایمان و اینان در پست‏ترین مرحله کفر قرار داشته‏اند- در آن روزگار به جهان بازمی‏گرداند؛ و اینان در اثر مشاهده شوکت و قدرت پیروان دین خدا خشمگین شوند و دریابند که وعده خدا حق بوده و کفر و باطل برای همیشه نابود شده است.

ب) گذشته از اینکه ممکن است افراد باایمان در این بازگشت به مقدماتی دست یابند که فقط در موقع سیطره کامل اسلام، تحصیل آنها ممکن است، می‏توان گفت: گناهکاران و کفاری که در زمان رجعت به دنیا بازمی‏گردند، از سران و پیشتازان کفر بوده‏اند، و جزء ارتکاب پلیدی و زشتی، پایمال کردن حقوق انسان‏ها، کشتار بی‏گناهان، غصب اموال مظلومان و ستمگری بر محرومان کار دیگری از آنان سر نزده است. بدین جهت بار دیگر به جهان طبیعت بازمی‏گردند تا سزای دنیائی بسیاری از گناهان خود را ببینند و مجازات‏های الهی در حق ایشان انجام گیرد. در سنت است که عذاب کامل و نهائی اینگونه افراد در روز قیامت تحقق می‏پذیرد، اما کیفرهای دنیوی خود نقشی اساسی در سازندگی و عبرت‏آموزی انسان‏ها دارد و نیز موجب خواری و ذلت و سرافکندگی افرادی می‏شود که روزگاری را با زورگوئی و ستمکاری و حق‏کشی به سر می‏بردند و کسی را یارای رویاروئی با ایشان نبود.

فواید اعتقاد به رجعت

بی‏تردید، همانگونه که انتظار فرج عبادتی بس بزرگ است که نقش مهمی در پویایی و تحرک جامعه ایفاء می‏ند، اعتقاد به رجعت و بازگشت به دنیا در زمان دولت کریمه نیز می‏تواند نقش برجسته‏ای در نشاط دینی و امید به حضور در حکومت جهانی حضرت مهدی+ داشته باشد؛ چراکه انسان با دیدن افرادی که تمام عمر خود را در انتظار ظهور حضرت مهدی+ سپردی کرده‏اند و آنگاه بدون درک ظهور از دنیا می‏روند، دچار سرخوردگی شده و حتی در مقام انتظار نیز دچار یأس خواهد شد. اما اگر بداند در هنگام ظهور، در صورت دارا بودن شرایط، امکان بازگشت او به دنیا و حضور در محضر آخرین امام+ را دارد، در امیدواری او نقش بسیاری خواهد داشت.

افزون بر آنچه ذکر شده، از آنجا که در روایات آمده گروهی از رجعت کنندگان، کسانی هستند که ایمان محض دارند، شخص علاقه‏مند به درک محضر آخرین حجت الهی، نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست تا به مرتبه‏های بالای ایمان رسیده و در شمار رجعت کنندگان باشد. هم‏چنین در روایات فراوانی، مداومت بر دعاها و انجام کارهایی برای بازگشت در هنگام حکومت حضرت مهدی+ توصیه شده که خود نیز جنبه عبادی داشته و در تکامل روح انسان بسیار مؤثر است.


 



مطلب بعدی : جوانی وقران